WP # 105 – Ciemny żytni chleb polski

Kulinarny aforyzm:  Dobra rada przyjaciela jest jak lekarstwo, tym lepsza im bardziej gorzka. Przysłowie arabskie


Bardzo pyszny chlebek z WP. Niestety trochę mi opadł po włożeniu do piekarnika. Niemniej smak ma obłędny, kwaskowaty i najlepiej smakuje z masłem.

Chleb zytni

Składniki:

Zaczyn

– 50 g aktywnego zakwasu żytniego (dokarmionego 10-12 godzin wcześniej)

– 75 g letniej wody

– 75 g jasnej mąki żytniej (u mnie ciemna, ponieważ nie miałam jasnej)

Składniki zaczynu dokładnie wymieszać. Miskę z zaczynem przykryć i zostawić w temp. pokojowej na 8-12 godzin.

Ciasto właściwe

– cały zaczyn

– 350 g letniej wody

– 350 g mąki pszennej chlebowej

– 150 g mąki żytniej razowej

– 10 g soli morskiej

– 2 łyżeczki nasion kminku do posypania wierzchu chleba (opcjonalnie)

Zaczyn wymieszać z wodą, dodać resztę składników i miksować na średnim biegu ok. 7-8 minut (ja zagniotłam ręcznie). Ciasto będzie klejące. Przełożyć je do lekko naoliwionej miski, przykryć szczelnie przezroczystą folią i odstawić w temp. pokojowej na 2 – 2,5 godz. Po tym czasie ciasto wyjąć na lekko omączony blat i złożyć w bochenek, następnie ułożyć w wyłożonym ściereczką i omączonym koszu i przykryć folią. Koszyk z chlebem odstawić, do wyrośnięcia na 1,5 – 2 godz, w temp. pokojowej. Na 1 godz. przed pieczeniem rozgrzać piec z kamieniem, lub z blachą, do 200 stopni C. Chleb wyłożyć na łopatę, lekko posmarować wodą, opcjonalnie posypać ziarenkami kminku i naciąć. Przełożyć na rozgrzany kamień lub blachę, piec z parą lub na dno piekarnika włożyć 3/4 szklanki kostek lodu. (Nie mam koszyka ani kamienia, więc uformowałam bochenek i przełożyłam na blachę). Piec 40-50 min. Po wyjęciu wierzch chleba od razu posmarować wodą, jeśli chcemy by był błyszczący, studzić na kratce, ok. 2 godz.

Chleb zytni